Apu vai autettava?

Ezer-"arvonimi"

Ensimmäinen Mooseksen kirja julistaa naisen miehen avuksi, ezeriksi. Naisen asema oli siis alunperin suuri. Jumalaa nimitetään useita kertoja VT:ssä Israelin avuksi, ezereksi. Sanan juuri esiintyy kaikissa seemiläisissä kielissä. Esimerkiksi ugaritissa se merkitsee pelastaa. Vanhassa testamentissa sana/sanan juuri esiintyy 80 kertaa ja tarkoittaa yleensä sotilaallista apua. (T-W, II:s.660). Apu-nimitys voisi antaa  aihetta pitää naista jopa ylivertaisena mieheen verrattuna.  Mahdollisesti tämän välttämiseksi on Pyhä Henki lisännyt tasapainottavan nimikkeen naisen "arvonimeen", enegdo,  "hänen kaltaisekseen". 

Nainen ei siis ole myöskään miestä  yläpuolella, vaan hänen vertaisensa. Ehkä ezer-sana ei  aina sisällä ylempääkään hierarkista vivahdetta, vaan voi myös viitata nöyryyteen: Jumala "alensi" itsensä Israelin palvelijaksi säilyttäen kuitenkin jumalallisen auktoriteettiasemansa. Alempaan hierarkiseeen käsitteeseen on olemassa sana palvelija ja orja, näitä ei Raamatussa käytetä naisesta suhteessa mieheen.

Asia on tasa-arvoa vastustavien taholta hoidettu siten, että selitetään apu-sanan tarkoittavan alempiarvoista tai avuttomampaa olentoa. Se on ristiriidassa kyseisen sanan filologisen ja raamatullisen merkityksen kanssa (ks.yllä), ja eikö silloin pitäisi puhua taakasta? Luotiinko nainen siis miehen taakaksi eikä avuksi?

Foibe Paavalilla ezerinä

Merkillinen on eräällä nettisivulla esitetty väite Foibesta, joka oli ollut suureksi avuksi (prostatis) Paavalille. Room.16:2. Kreikankielen prostatis-sanan väitetään viittaavan presbyteros-sanaa alempaan hierarkiaan, ja  vastaavan hepreankielistä ezeriä. Jos siis ezeriinkin sisältyy hierarkia, ja vielä alempi hierarkia, silloin presbyteerit eli vanhimmat olisivat Jumalaa korkeammalla. Joskus vanhimpien käytös on saattanut jonkun mielestä tuolta tuntuakin. Edellä mainittu nettisivu perustaa ezer-sanan merkityksen siihen, että kirjoittaja niin uskoo. Hänen esittelemänsä sanakirja kylläkin osoittaa  juuri päinvastaista: a woman set over others. 

Luomiskertomuksessa nainen ei ole autettava, vaan autettava on mies, jolle apu tarvittiin. Luomistyön aikjärjestys tukee jopa ajatusta naisen ylivertaisuudesta, luotiinhan muutenkin älyllisesti alempi luomakunta ennen viisaampia yksiköitä. Muun Raamatun ilmoituksen valossa päädymme kuitenkin yhdenvertaisuuteen.

Myöskään 1. Korinttolaiskirjeen 11:9 mukaan miestä ei luotu naisen takia, vaan nainen miehen takia (miestä varten). Tämäkin on usein nähty hirarkisesti siten, että mies on naista ylempänä. Eikö tämä paremminkin kerro siitä kumpi on avun tarpeessa? Miehen riippuvaisuus vaimosta tulee esille myös puolison menetyksen yhteydessä: yksinjäänyt vaimo selviytyy yleensä paremmin kuin yksinjäänyt mies. Seuraava jae muistuttaakin, että naisen tulee pitää päässään arvonsa (vallan) merkki. Nainen on siis miehen vertainen, yhtä arvokas rukoilemaan ja profetoimaan, koska hän ei ole muutenkaan miestä alempi.


Lähteitä: Theological Wordbook of the OT