Luomisjärjestys



Jumalan alkuperäinen suunnitelma

Ennen syntiinlankeemuskertomusta on vaikea löytää viitettä miehen ja naisen eriarvoisuudesta. Tosin miehen etuoikeutta opetusvirkaan on perusteltu sillä, että Jumala antoi hänelle ohjeet Eedenin puista jo ennen naisen luomista.

Minulle kyseinen luku puhuu paremminkin miehen kyvyttömyydestä itsessään ja avun tarpeesta. On suorastaan liikuttavaa katsella miestä yksin Jumalan käskyjen kanssa ja luomakunnan valtijana. Armahtava Jumala näkee miehen avuttomuuden ja luo hänelle sopivan avun, ei siis uutta paimennettavaa ja miestä avuttomampaa taakkaa. Huomattakoon myös, että luomakunnan hallitseminen annettiin miehelle ja naiselle yhdessä, ja se mainitaan jo ennen varsinaista naisen luomiskertomusta, ensimmäisessä luvussa.

Naisen alempiarvoisuutta on perusteltu luomisjärjestyksellä. Jos luomisjärjestyksellä tarkoitetaan aikjärjestystä, sehän tukee juuri päinvastaista väitettä: ensin luotiin yksinkertaiset osat, maa, taivaankappaleet, merieläimet, maaeläimet, mies ja vasta viimeisenä nainen. Mies luotiin sitäpaitsi maan tomusta ja nainen miehen kylkiluusta, jalommasta aineksesta kuin tomu ja mies, kuvaten ainakin yhteenkuuluvuutta. Tällä tavalla mies todellakin on vaimon alkulähde, kefale, joka kenties hieman harhaanjohtavasti, paikoitellen, on käännetty suomenkieleen sanalla "pää".

1 Timoteuskirjeen toteamusta, että Aadam luotiin ensin, tuskin voi pitää hyvänä perusteluna miehen ylivallalle tai naisen opetus- tai johtamiskiellolle. Sitäpaitsi kirjaimellisesti otettuna Paavalin väite kokonaisuudessaan on virheellinen, nimittäin, ettei muka Aadamia petetty: Eevahan petti hänet, niinkuin käärme petti Eevan. Paavalin muistutus voi olla paremminkin ojennus gnostilaista ajatusta vastaan, että nainen olisi luotu ennen miestä ja jonka perusteella on kuviteltu naisen olevan miestä ylempiarvoinen.

Edellä mainitussa 1 Timoteuskirjeen kohdassa näen Paavalin ojentavan harhaan joutuneita naisopettajia ja oikaisevan heidän oppejaan. Nykyaikana voisimme soveltaa tekstiä miehiin, jotka opettavat miehen ylempiarvoisuutta perustellen sitä esimerkiksi kertomuksella syntiinlankeemuksta.

Luin jostakin, että Lutterkin myönsi Jumalan luoneen miehen ja naisen tasavertaisiksi, mutta syntiinlankeemuksessa miehestä tuli ylempi. Näin Lutter päätyi kantaansa.