Ovatko Paavalin sanat "en salli, että nainen opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä" sidoksissa kulttuuriin? Paavali antaa ohjeensa perusteluksi oikaisun, joka koskee luomisjärjestystä, syntiinlankeemusta ja lastensynnyttämistä. Tästä voi tehdä sellaisen johtopäätöksen, että Efesossa vaikutti tuolloin joku nainen, joka oli opetuksellaan kääntänyt edellä mainitut asiat päälaelleen: Eeva olisi luotu ennen Aatamia, Eeva ei ollutkaan rikkonut Jumalaa vastaan, ja lapsen synnyttäminen olikin huono asia.
Voiko tekstistä päätellä, että Paavali perusteli naisen opetus- ja vallitsemiskieltoa luomisen aikajärjestyksellä. Onko ensiksi luotu aina korkeammassa asemassa myöhemmin luotuihin nähden? Jos olisi, silloin esimerkiksi eläimet olisivat ihmisiä ylempiarvoisia. On perusteetonta väittää, että ainoastaan miehen ja naisen kohdalla luomisen aikajärjestyksellä olisi merkitystä. Kuulostaa omituiselta, että nainen ei saisi opettaa tai että Aadamilla olisi enemmän arvovaltaa kuin Eevalla sillä perusteella, että Aadam luotiin ennen Eevaa.
Paavali ei ole siis voinut vedota luomisen aikajärjestykseen. Perusteluna on uskottavimmin ollut eräiden opettajien syyllistyminen luomis- ja syntiinlankeemuskertomuksen vääristämiseen. Ja kun perustelu liittyy selkeästi sitä edellä olevaan naisia koskevaan ohjeistukseen, on todennäköisintä, että joku tai useampi nainen oli syyllistynyt vieraiden oppien opettamiseen, joiden vuoksi Paavali oli kirjeensä Timoteukselle Efesoon kirjoittanut. 1. Tim. 1:3.
Jokainen Raamatun lukija antaa sanoille ja teksteille merkityksen omassa viitekehyksessään. Me suomalaiset tunnemme oman kulttuuritaustamme lisäksi jonkin verran Raamatun ajan uskonnollisia virtauksia. Niinpä voimme oikeutetusti ymmärtää Efeson naisopettajien sekoittaneen eräitä gnostilaisia käsityksiä Raamatun ensimmäisten lukujen ilmoitukseen.
Ilmoittaako Raamattu suoraan, että Paavalin antama naisia koskeva "opetus- ja vallitsemis" -ohjeistus liittyy muinaiseen kulttuuriin? Kirjeen alkusanoista (1:3) ja kyseisen kohdan lähikontekstista voimme päätellä että kyseessä oli tuon ajan harhaoppeihin liittyvä oikaisu. Vieraiden oppien sisältöjä on kuvattu on myös kirjeessä ja puheena olevassa tekstissä. Se, että juuri naiset olivat noita oppeja opettaneet, on myös melko luontaista nähdä tekstin perusteella. Miksipä Paavali muuten olisi naisia koskevan ohjeistuksensa yhdistänyt kyseisiin vieraisiin oppeihin.
Miten voisimme soveltaa kyseistä raamatunkohtaa aikanamme? Emme saa sallia väärien oppien opetusta seurakunnissa. Väärin opettavat naiset ja miehet tulee lähettää saamaan oppia hiljaisuudessa, esimerkiksi raamattukoulun muodossa, Jumalan Sanalle ja tämän raittiille opettajille alistuvaisina. 1 Tim. 2:11.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti