Tuleeko vaimon olla miehelleen alamainen juutalaisten ja roomalaisten mallin mukaan?


Efesolaiskirjeen alamaisuutta koskeva jakso alkaa näin. ”Ja olkaa toinen toisillenne alamaiset Kristuksen pelossa. (Ef. 5:21).Miehen tulee siis olla alamainen vaimolleen ja vaimon tulee olla alamainen miehelleen. Efesolaiskirjeen jakso, luku 5: 21-33, muistuttaa erityisesti naisen alamaisuudesta mieheensä nähden. Tämä kielii siitä, että ojennukseen on ollut tässä suhteessa tarvetta.

Ehkäpä uskoon tulleet naiset olivat päässeet ymmärtämään, niin kuin Paavali opettaa galatalaisille, että Herrassa ”Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.” Gal. 3:28. Tämän totuuden omaksuminen on voinut olla syynä ylilyönteihin. Verraten lyhyessä ajassa esiin noussut ajatus tasa-arvosta miesten ja naisten kesken on saattanut olla kimmokkeena hypätä sortamispolitiikasta toiseen äärimmäisyyteen ja on ajateltu, ettei naisen pidä enää olla miehelleen alamainen.

Tutkitaanpa asiaa tarkemmin. Kyseinen jakso epäsuorasti varoittaa naista alistumasta juutalais-pakanalliseen sortopolitiikkaan muistuttamalla, että naisen tulee olla alamainen niin kuin Herralle. Mitä sanat ”niin kuin Herralle” tarkoittaa?” Paavali tarkentaa, että oikea alamaisuutta on sellainen alamaisuus, mitä seurakunnalla tulisi olla Kristukseen nähden. Seurakunta ei ole alamainen Kristukselle pakosta, vaan vapaehtoisesti Kristuksen rakkauden vaikutuksesta.

Raamatun opetus on selvä: naisen tulee olla alamainen miehelleen, mutta ei alistua pakanalliseen eikä juutalaiseen alamaisuuteen, mikä puolestaan merkitsi alistumista miehen sorrettavaksi. Paavali antaa saman viestin Kolossan seurakunnalle: Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa. Juutalaiseen ja pakanalliseen alamaisuuteen ei siis ole lupa alistua, vaan sellaiseen mikä sopii Herralle, eli on Jumalan mielen mukaista.

Lopuksi ajatus koskien raamatuntulkintaa. Raamatun opetukset tulevat meille tuon aikaisen kulttuurin verhoamina. Monissa asioissa osaammekin etsiä ns. hengellisiä periaatteita kulttuurin sävyttämistä raamatunkohdista. Tajuamme, esimerkiksi ettei nykykulttuurissamme rakkautta voi osoittaa kirjaimellisesti pesemällä toistemme jalkoja.

Valitettavasti kuitenkin kohdissa, joissa on haluttu nähdä nainen arvovallassa miestä alempana, Raamatun itsensä ilmoittama kulttuuri unohdetaan lähes täysin. Niinpä päädytään siihen, että naisen tulee olla vaiti silloinkin, kun he Raamattua tuntevina ja Jumalan kutsumina olisivat soveliaita opettamaan Sanaa ja johtamaan seurakuntaa. Kun Raamatun itsensä ilmoittama kultuuri- ja tilannetausta jätetään huomiotta saadaan tukea sisarten eliminoimiselle tehtävistä, johon Jumala on heidät varustanut. Seurakuntia lakkautetaan, etsitään työmiehiä, siis miehiä kirjaimellisesti. Ei huomata, että Pyhä Henki on Apostolien tekojen mukaan vuodatettu myös palvelijattarien ylle.

Kysymykseni kuuluu, kuinka kauan meillä on varaa jättää Raamatun kulttuuria kuvaavat maininnat huomiotta, silläkin uhalla, että seurakunnat kutistuvat, ja ihmiset jäävät seurakunnan välittämää pelastussanomaa vaille? Onko se raamatullisuutta, että Raamattua käytetään omien ja esimerkiksi herätysliikkeiden näkemysten tukemiseen? Eikö meidän tulisi ottaa Raamatun sanoma kokonaisuudessaan huomioon?

Jos oletetaan, että osalla Raamatun teksteistä ei ole merkitystä raamatuntulkinnan kannalta, voimme myös olettaa, ettei tuonaikaista kulttuuria kuvaavia jakeita ja raamatunjaksoja tarvitse huomioida. Tällöin on helppo todistaa, että mies on perheen johtaja, eikä nainen voi olla seurakunnan johdossa pastorina eikä vanhimpana. Tai, niin kuin on merkillisesti väitetty, ainakin enemmistö vanhimmistosta pitää olla miehiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti