tiistai 28. helmikuuta 2012

Eriarvoisuus on ristiriidassa sekä nykykulttuurin että Raamatun kanssa

Jos Raamattu puolustaisi käsitystä, että mies olisi naista ylempi, pitäisikö kuitenkin evankeliumin tähden toimia yhdensuuntaisesti yhteiskunnassa voimassa olevien käytänteiden ja lakien kanssa? Kyllä, vähintään yhtä suurella syyllä kuin aikoinaan piti alistua päinvastaiseen käytäntöön evankeliumin tähden. Seurakunnissa harjoitettu eriarvoisuus on monelle esteenä kiinnostua evankeliumista tai seurakuntayhteydestä yleensä.  Sitä paitsi, samanarvoisuuskäsite ei aiheuta kenenkään sortamista, päinvastoin, se edistää keskinäistä rakkautta ja toinen toisensa kunnioittamista. Ja näiden hyveiden raamatullisuudestahan olemme yksimielisisä.

Joidenkin mielestä yhdenvertaisuuskysymystä ei voi rinnastaa keskusteluun orjuuden raamatullisuudesta. Paavali ja Pietari kuitenkin puhuvat kummastakin asiasta peräjälkeen, Ef. 5:22-6:9 ja 1 Piet. 2:13-3:1. Orjuus oli vielä Uuden testamentin kirjoittamisen aikoihin yhteiskunnassa täysin hyväksyttyä ja laillista. Pietari kehotti orjia alamaisuuteen jopa nurjille isännille. Kunpikaan apostoleista ei mitenkään kehottanut isäntiäkään luopumaan orjistaan. Näin pitkälle Pietari, niinkuin Paavalikin, meni evankeliumin tähden. Nyt kukaan ei väitä että orjuus olisi oikein, eikä että Raamattu sitä puolustaisi. Apostolien aikana evankeliumin tähden alistuttiin siis jopa Raamatun hengen vastaiseen käytäntöön. Miksi emme nyt, kun se on mahdollista, alistuisi sitäkin mieluummin Raamatun hengen mukaiseen käytäntöön evankeliumin tähden.

Katso sivuni "Alamaisuus", "Kulttuurin huomioiminen" ja "Esteenä evankeliumille"