Suhtautumista naisen asemaan on rinnastettu orjuuteen suhtautumisen kanssa. Kaikki eivät pidä rinnastusta oikeutettuna. Kuitenkin niin Paavali kuin Pietarikin puhuvat näistä asettaen ne kokolailla rinnakkain puhuen niistä samoissa kirjeissä (Ef. ja 1Piet)
Suorasanainen orjuuden vastustaminen alkuseurakunnan aikana
olisi ollut haasteellista jo siksikin, että Vanha Testamentti antoi jopa
ohjeita koskien orjien ostamista. Vaarana olisi herkästi ollut siirtyminen pois
painopisteestä, evankeliumin julistamisesta. Evankeliumille ei saanut asettaa estettä. (1. Piet. 3:1 ja Tiit.2:10). Varovaisuutta naisen
aliarvioimisen vastustamisen suhteen rikottiin tuntuvasti Jeesuksen ja apostolien toimesta.
Länsimaisessa yhteiskunnassamme Raamatun alkuperäiset
periaatteet puheena olevista kysymyksistä on nykyään oivallettu sen verran
hyvin, ettei varovaisuuden enää pitäisi olla tarpeellista. Pienikin vihjaisu orjuuden puolesta veisi
uskottavuutta evankeliumin julistukselta. Yhteiskunnassamme ei ole häpeällistä
naisen puhua julkisesti eikä mikään laki kehota naista vaikenemaan. Myös naisen
vähättely tai alempiarvostaminen olisi/on esteenä evankeliumille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti