perjantai 25. marraskuuta 2022

JEESUS VALITSI MIESAPOSTOLEITA

 Kaikki 12, joille Jeesus antoi apostolin nimen, olivat miehiä. Eikö tämäkin todista, että seurakunnan vanhimmistoon voi siunata vain miehiä? 

Tuleeko aina toimia niin kuin Jeesus toimi? Tuleeko aina toimia niin kuin Uuden testamentin tapahtumissa toimittiin? Onko rakkauden osoittaminen lähimmäiselle toteutettava tämän jalkoja pesemällä? Onko juomaveden lisäksi juotava myös "vähän viiniä? Miten tulee toimia hiusten pituuden ja kultakorujen suhteen?

Taitaa olla niin, että vähänkin Uutta testamenttia lukeva oivaltaa, ettei Raamatussa esiintyviä käytäntöjä pidä järjestelmällisesti noudattaa nykyajan seurakunnissa. Jotkut käytännöt ovat sopivia sellaisenaan meillekin, mutta joskus on löydettävä ajallemme paremmin sopiva tapa toteuttaa Raamatun ikuisia periaatteita. Esimerkkinä tästä olisi jalkojen pesun korvaaminen vaikkapa saunan lämmittämisellä kotiimme pitkän matkan takaa tulleelle vieraalle.

Miksi Jeesus valitsi kaksitoista miestä? Miksei esimerkiksi vain seitsemän ja myös naisia? Jos löydämme näihin kysymyksiin vastaukset, on mietittävä ovatko samat syyt hyviä perusteluita nykyaikana vaikkapa meidän kulttuurissamme.

Millainen oli Jeesuksen aikainen maailma?

Pyhien kirjoitusten opettaminen oli sopivaa ainoastaan miehille. Erään rabbin kerrotaan sanoneen: "Mieluummin  poltan Pyhiä Kirjoituksia, kuin annan naisen lukea sitä julkisesti". Naisen toiminen Juutalaisessa yhteiskunnassa oli erittäin rajattua, nainen oli ihmisen jatkuvuuden keskiössä ja tuli siten vapauttaa lasten synnyttämiseen ja perheen omiin askareisiin. Joissakin nykyjuutalaisuuden haaroissa ollaan huomattavan suvaitsevaisempia. Rooman valtakunnan johtoon vaikutusvaltaiset naiset vaikuttivat miesten, esimerkiksi aviomiestensä ja poikiensa kautta.

Lyhyesti sanottuna Jeesuksen aikaisten naisten asema juutalais-kristillisessä ja yhteiskunnallisessa elämässä oli täysin erilainen verrattuna meidän yhteiskuntaamme, missä sukupuolen perusteella syrjiminen on rikos. Nainen on kelvollinen presidentiksi, johtajaksi ja esimerkiksi opettajaksi millä tasolla tahansa.

Jos Jeesus olisi valinnut naisapostoleita, se olisi toisaalta voinut olla selkeä viesti sukupuolten välisestä tasa-arvosta, mutta nostanut yhteiskunnalliset epäkohdat evankeliumin edelle. Jeesus ei tullut muuttaakseen maailmaa ulkoa päin vaan laskemaan perustuksen seurakunnalle, joka eräänä tuotteena muuttaisi maailman. Paavali sanoi olleensa juutalaisille ikään kuin juutalainen voittaakseen juutalaiset. Hän noudatti Herransa periaatteita. Jääräpäinen "totuuden esilletuominen" olisi Jeesuksenkin toiminnassa saattanut muodostua esteeksi keskeisen totuuden julistamiselle.

Aikamme suomalainen kristillinen seurakunta ei voi Jeesuksen esimerkkiin vedoten pienimmässäkään määrin puolustella sukupuoleen perustuvaa syrjintää, kuten pidättämällä sisaria seurakunnan johtajuudesta ja/tai opettajuudesta. Edellä esitetyn lisäksi muistettakoon, että apostolin tehtävänä oli toimia näkyvästi seurakuntien perustajana ja johtajana, joihin tehtäviin oli mahdottomuus asettaa naista tuon ajan tilanteessa. Jeesuksen ajan apostolin tehtävää ei voi sukupuolikysymyksen suhteen alkuunkaan verrata nykyajan vanhimmiston tai seurakunnan opettajan tehtävään.

Jessus sanoi: "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa". Joh. 16:12 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti