Jo Raamatun alkulehdillä tuodaan esille naisen erinomaisuus miehen rinnalla. Jumala lupasi tehdä Aatamille avun, ezerin. Naista ei luotu miehen orjaksi, eved, vielä vähemmän orjien orjaksi, eved avadim (Ks 1. Ms. 9:25). Jos Jumala loi naisen tyhmemmäksi kuin miehen, eikö nainen olisi paremminkin taakka kuin apu.
Ezer-sanan merkityksestä saamme kuvan, kun muistamme, että Mooses kutsui Jumalaa ezerikseen, 2Ms.18:4.
Ajatelkaamme peruskoulun oppilasta, joka tarvitsi opettajan apua kotitehtävän ratkaisemiseksi. Tuliko opettajasta nyt oppilasta alempi-arvoinen? Olen usein saanut olla lasteni apuna koulutehtäviä tehtäessä. En kokenut olevani mitenkään lapsiani alemmassa asemassa.
Kun Jumala loi Eevan Aatamille avuksi, se ei itsessään tarkoita Eevan alempaa asemaa Aatamiin nähden. Jos sana ezer viittaa hierarkiaan, silloin Raamattu väittäisi Eevan olevan hierarkkiassa korkeammalla tasolla kuin Aatami.
Vaikka Jumala oli Moosesta ylempänä, sanan ezer käyttö ei sitä ilmaise, sallii kylläkin. Saman sanan käyttö Eevasta sallisi Eevan hierarkkisen ylemmyyden, mutta ei sitä vaadi.
Vaikka Jumala siis loi Eevan Aatamille eseriksi, käsitys sukupuolten välisestä tasa-arvosta jää edelleen voimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti